11/9 2018
Inte din bror skrevs i ilskan över det öppet främlingsfientliga klimatet på sociala medier efter flyktingvågen 2015. Jag tänkte att om vuxna uttrycker sig på det här viset – hur påverkar det våra barn och ungdomar?
Min förhoppning är att ungdomar som läser Inte din bror ska få sig en liten tankeställare. Är världen verkligen svart eller vit? Vad händer om jag möter varje individ istället för att dra alla över en kam? Kan det finnas logiska orsaker till varför människor handlar på ett visst sätt? Kan jag påverka människors handlande genom mitt sätt att vara?
Jag är otroligt glad över att Inte din bror har ”blivit med lärarhandledning”! Boken ger inga konkreta lösningar på de problem som uppstår, den beskriver olika händelseförlopp. Därför tror jag att Inte din bror passar extra bra som läsprojekt i skolan – tillsammans med en lärare som kan leda efterföljande diskussioner. (Det finns en hel del att diskutera!)
Handledningen (för årskurs 6–8) ger förslag på olika typer av bokarbete, såväl enskilda skrivuppgifter som uppgifter att lösa i större eller mindre grupper. Störst fokus ligger på svenskämnet men här finns även några tips på ämnesövergripande arbeten.
Lärarhandledningen är skriven av Lena Dahlstrand, 4-9 lärare i svenska, engelska och franska, universitetsadjunkt i svenska och lärarutbildare på Högskolan Dalarna.
HÄR KAN DU LADDA NER LÄRARHANDLEDNINGEN!
Vill du läsa mer om boken – och kanske provläsa några kapitel – klicka här!